News & Views

Trpí Snickers homofobií? /

Reklamu na zmrzlinu Snickers ve Španělsku odsoudili kvůli urážkám homosexuálů, případ navíc rozproudil debatu o podobných případech v historii značky

Značka Snickers se dočkala obvinění z toho, že ve svých reklamách propaguje homofobii – a nejde o první případ.

Poslední kontroverze se týká reklamy na značku ve Španělsku, v níž si influencer Aless Gibaja výstředně objednává nápoj, ale pak si dá zmrzlinu Snickers a promění se v typicky maskulinního muže.

Aktivistické skupiny a politikové se minulý týden přidali na stranu kritiků reklamy, kteří ji odsoudili jako urážku homosexuálů. Politická strana Podemos dokonce poukázala na vlnu homofobních útoků, které Španělsko v posledních měsících sužovaly.

Mars, který Snickers vlastní, reklamu rychle stáhnul, omluvil se a slíbil, že „se v budoucnu polepší“. Pohled do minulosti značky však ukazuje na jistou nedbalost v dodržování podobných slibů.

V roce 2007 si značka Snickers vysloužila kritiku za homofobii kvůli Super Bowl reklamě, v níž se dva muži omylem políbí, když se dělí o Snickers a následně si trhají chlupy na hrudi jako kompenzaci údajně ztracené mužnosti. O rok později stáhla značka britskou reklamu, v níž Mr T střílel ze samopalu nabitého tyčinkami Snickers z korby náklaďáku na závodního chodce, zatímco na něj pokřikoval, že „nastal čas běhat jako pravý chlap‟. 

Proč se to stále opakuje? Inu, začátek musíme hledat u arašídů...

Snickers je považována za funkční čokoládovou tyčinku na základě toho, že obsahuje arašídy, které jsou zdrojem vlákniny a bílkovin. Takže buď z důvodu skutečných genderových preferencí nebo z prostého sexismu je výrobek silně nabízen mužům.

V polovině prvního desetiletí nového milénia značka Snickers specificky cílila na muže kolem dvaceti let věku za využití humoru, který v této cílové skupině v dané době dominoval – přehnanou lhostejnost vůči jakékoliv citlivosti.

Přidejte k tomuto omamnému mixu jemnou narážku na povzbuzující schopnosti Snickers a zbývá jen malý kreativní skok ke vtipům o návratu k přijímaným normám mužnosti. 

Od té doby ve Snickers upravili strategii a v roce 2010 představili novou kampaň s názvem Když máš hlad, nejsi to ty. Samotný problém ale očividně vymýtit nedokázal.  

Kreativci v BBDO přišli v rámci konceptu Když máš hlad, nejsi to ty s cílem rozšířit přitažlivost značky od mladých frajírků k „běžnému občanovi‟.

„Hlavním cílem obyčejného člověka je zapadnout. Když tedy porozumíte tomuto lidskému cíli a následně kontextu hladu, rychle zvolenou strategii pochopíte – chcete držet krok s partou, ale hlad vám v tom občas překáží.‟ řekla Crystal Rix, bývalá globální CMO BBDO, Contagious v jednom z rozhovorů.

Tato idea se zcela oprávněně považuje za jeden z nejúspěšnějších marketingových nápadů uplynulé dekády, ačkoliv zároveň přichází se stále stejnými apely na mužskou konformitu a představuje i méně očividnou nástrahu – proměny.

Reklamy Když máš hlad, nejsi to ty často sledují stejný model: celebrita představuje 

obyčejného člověka v nekomfortní situaci, který se promění zpět v sebe sama poté, co si dá Snickers.

Jde o všestranný formát, který v případě kvalitní exekuce dobře funguje. Rozčilená Betty White bude vtipná zaručeně vždycky. Nicméně ve světě, který si čím dál více uvědomuje nerovnosti, může proměna jednoho člověka v jiného – obzvlášť na základě účinků inzerovaného produktu – působit jako rozbuška.

To samé zjistil Dove v roce 2017 s reklamou na tělové mléko, kdy si černoška sundala tričko a proměnila se bělošku, což zavánělo uplatňováním rasové hierarchie.

Tato zvýšená citlivost na diskriminaci neznamená, že proměny jsou zcela mimo hru, nýbrž jen to, že by se na ně mělo pohlížet z více úhlů.

Jen pro úplnost – španělská reklama na Snickers by pravděpodobně měla průšvih i bez proměny. Pointa o úhlech pohledu ale platí tak či tak.

Na spojení insightů a výzev Snickers není samo o sobě nic urážlivého nebo homofobního. Je zde ale jasně vidět, kam až může strategie vést, když se zkombinuje výhradně s interpretací mužnosti. A po dvou pochybeních už by to měli vidět i ve Snickers.

Contagious kontaktovala Contrapunto BBDO, agenturu, která byla uvedeno jako tvůrce španělské reklamy, odpověď ale zatím nepřišla.

Tiskový mluvčí Marsu poskytl toto prohlášení: „Chtěli bychom se z celého srdce omluvit za jakékoliv škody způsobené nedávnou reklamou na Snickers Ice Cream ve Španělsku. Uvědomujeme si, že jsme udělali chybu a online obsah jsme okamžitě odstranili. Rovnost práv a inkluzi bereme vážně, přejeme si svět, v němž bude mít každý svobodu a možnost být sám sebou a věříme, že jako zaměstnavatel a tvůrce reklam máme roli a odpovědnost za to, se na tvorbě tohoto světa podílet. Tuto příležitost využijeme k naslouchání a poučení se z chyby, abychom se v budoucnu zachovali lépe.‟

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout