News & Views

Urážky sponzorů Eura 2020 jsou od Ronalda a Pogby fér /

Sponzoring je pro globální akce zásadní, odbytý product placement ale nestojí za to hájit

Dva vrcholoví fotbalisté dali během tiskové konference Euro 2020 najevo svou nespokojenost s product placementem jednoho ze sponzorů a těžko jim to lze vyčítat.

Cristiano Ronaldo se chystal zahájit televizní tiskovou konferenci, když odstranil ze záběru dvě lahve Coca-Coly, které před něj byly povinně umístěny.

Kapitán portugalského týmu následně pozvedl lahev vody a doplnil gesto slovem „agua“, čímž dal najevo, že by lidé měli raději pít vodu a poté si rozčileně zamručel „Coca-Cola…“

Krátce poté* se objevila informace o tom, že cena akcií Coca-Coly klesla o 1,6 % (z 56,10 dolarů na 55,22 dolarů) a snížila tak tržní podíl společnosti o 4 miliardy dolarů. Vzpamatoval se rychle, ale ne dříve, než novináři stihli vydat nové titulky. 

Celý incident si vysloužil srovnání s Kylie Jenner, která si v roce 2018 na sociálních sítích stěžovala na uživatelské rozhraní Snapchatu a zapříčinila tak pokles tržní hodnoty společnosti o 1,3 miliard dolarů.

Coca-Cola, oficiální sponzor Evropského fotbalového šampionátu UEFA 2020, reagovala strohým prohlášením o tom, že „každý má právo mít svůj oblíbený nápoj“.

Francouzský záložník Paul Pogba poté odstranil lahev nealkoholického piva Heineken, která před ním stála, a až poté poskytl rozhovor o vítězství svého týmu nad Německem. 

Je tohle „Já jsem Spartakus“ okamžik hvězdných sportovců, kteří už se necítí být zavázáni k naplňování sponzorských dohod, se kterými jednak nesouhlasili, a druhak z nich nijak netěží (tak jako to Ronaldo a Pogba dělají pro řadu značek)?

Sponzorství je zásadním zdrojem příjmů, který umožňuje pořádání světových diváckých akcí, ale jednotliví sportovci v něm musí mít své slovo. Ronaldo je posedlý zdravým životním stylem, vzorem pro děti a představuje neuvěřitelně lukrativní obchodní výhodu. Má každé právo na to si přát nebýt asociovaný s Coca-Colou a skutečnost, že ji v minulosti propagoval, na tom nic nemění.  

Pogba je zase praktikující Muslim a pokud ho to vede k udržování si vzdálenosti od značky piva, i v nealkoholické formě, nikdo by to neměl zpochybňovat.

Součástí problému je, že díky měnícímu se přístupu ke zdraví, cukru a alkoholu může přítomnost značek alkoholických nápojů a limonád jakožto sponzorů sportovních akcí působit nepatřičně. V tomto ohledu bylo sponzorství Heinekenu doteď asi méně do očí bijící než sponzorství Coca-Coly, vzhledem k tomu, že byla značka prezentovaná jako pivo pro fanoušky a celý zážitek s fotbalem spojený - a na tom nic nepatřičného není.

Ale pouhé postavení vašeho výrobku před sportovce v naději, že budete profitovat z vytvořené asociace je neohrabané: otřepaná taktika z dob dávno minulých.

Trocha kreativního úsilí může být v těchto situacích naprosto zásadní. Volkswagen se ke sponzoringu turnaje Euro 2020 nejspíš hodí stejně jako Coca-Cola nebo Heineken, ale k otřepanosti měl daleko, když minulý pátek dorazil na zahajovací zápas a dovezl míč ke hře na malinkém SUV na dálkové ovládání.

Cynikové se možná svíjeli, ale spousta lidí se smála. A co je hlavní, nikdo si další den ve zprávách nepřečetl o negativním důsledku propagace pro ceny akcií společnosti.

*Update: Následující reporty uvádí, že cena akcií Coca-Coly klesla o 1 % již v ten den ráno, ještě před začátkem Ronaldovy tiskové konference.

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout