News & Views

Velké změny se blíží: Jak mluvit o udržitelnosti /

Leo Rayman z EdenLab vypráví o tom, jak se nenechat spláchnout největší vlnou vaší kariéry

Když začínáme pracovat s týmy vedoucích pracovníků, klademe jim několik zásadních otázek. Za prvé, zda si myslí, že změna klimatu a dekarbonizace budou mít v příštích pěti letech zásadní dopad na jejich obor? Všichni vždy odpoví „ano“. Dále se jich ptáme, zda se v tématech udržitelnosti, ESG, oběhovém hospodářství, uhlíkových kreditech, čisté nule nebo klimatických rizicích a příležitostech cítí jistí. A téměř všichni odpovídají „ne“.

Právě tato mezera v chápání vede je ve většině případů důvodem k obvinění z greenwashingu. Spolehnete se na stručné sdělení, že recyklace plastů má skutečně pozitivní dopad na klima, nebo se ponoříte trochu hlouběji do problému a budete si klást pronikavější otázky, protože tušíte, že to není tak jednoduché?

Je komunikace vůbec to správné místo, odkud začít, pokud obchodní model a dodavatelský řetězec způsobuje ztráty na životním prostředí, omezuje biologickou rozmanitost nebo posiluje nespravedlnost? Je kompenzace uhlíku životaschopná strategie a lze uhlíkovým kreditům věřit? Odpověď: V nejlepším případě jde jen o část řešení a místo toho byste se měli zabývat širším rámcem. Jak skutečně vypadá cirkulární ekonomika? Jsou vaše klimatické závazky v souladu s vědecky podloženými cíli a jsou i přesto adektvátně agresivní?

Zmiňovanou mezeru v porozumění problému můžeme postupně odstranit. Existují opravdu solidní a podrobné informace o tom, co pomáhá a co nepomáhá zmírnit změnu klimatu. Můžete se obrátit na různé zdroje, například IPCC nebo Project Drawdown. V každém odvětví také existují nekonkurenční sítě, které sdílejí své znalosti, definují odvětví, kde působí, jako součástí problému a nabízejí možnost podílet se na řešení.

Velký přechod (The Great Transition) na bezuhlíkový svět je rozsáhlejší než digitální transformace. Je složitější a náročnější na to, jak žijeme a pracujeme. Jak říká Al Gore: „Nacházíme se v počátečních fázích revoluce udržitelnosti, která je rozsahem srovnatelná s průmyslovou revolucí, ale probíhá stejně rychle jako ta digitální.“  Asi by proto bylo dobré, se toho co nejvíce naučit.

Je zapotřebí všeobecně zvýšit kvalifikaci celého kreativního odvětví. Vím, že to je velký požadavek. Ale stejně jako v každém jiném odvětví a oboru, i zde bude Velký přechod nutit každého k přehodnocení rozhodnutí a opakovanému zamýšlení se nad tím, co to znamená pro něj, pro jeho firmu a pro jeho práci. Můžete raději strkat hlavu do písku. Je to pochopitelné; je pohodlnější vyhnout nepříjemnému zjišťování, protože změna klimatu vám připadá obrovská, děsivá a neřešitelná. Podle mých zkušeností je ale pravda, že jakmile se jednou podíváte do propasti, je nemožné ji „odhlédnout“ a natrvalo odvrátit svůj pohled.

Už to není doména osamělých ekologických hlasů, které křičí na poušti, je to skutečně globální hnutí


Leo Rayman, EdenLab

Lidé někdy mluví o „prozření“ v oblasti klimatu. Já  to ale raději vnímám tak, že prostě vidím svět jinak. Lepší paralela je příchod lineární perspektivy během renesance – najednou se všechno to 2D umění muselo zdát bizarně ploché a zastaralé.

Cítím velkou naději, když si uvědomím, jak se v současné době do udržitelnosti vrhá stále větší množství nejrůznějších lidí. Jsou tu lidé ze všech prostředí, ze všech odvětví, ze všech oborů a na všech úrovních služebního zařazení, kteří se snaží dozvědět víc.

To je skvělá zpráva, protože to ukazuje, že to, co bylo pouhým pramínkem, se změnilo v záplavu. Už to není doména osamělých ekologických hlasů, které křičí na poušti, je to skutečně globální hnutí, které spojuje touha být aktivní, jít a poznávat, pochopit širší souvislosti a zjistit, jak začít aktivně přispívat.

Kde můžete začít vy sami?

Nejprve sledujte některé z předních hlasů v oblasti udržitelnosti na LinkedIn – panuje zde neuvěřitelně velkorysý duch sdílení, protože potřebujeme, aby se každý co nejrychleji dostal do tempa. Procházením těchto kanálů získáte o problematice okamžitý přehled.

Vzdělávání v oblasti klimatu a udržitelnosti zažívá skutečný boom – snadno vstřebatelný a gamifikovaný obsah od startupů, jako jsou SeedCulture a AimHi, až po praktičtější výuku od The Climate School. Existují dokonce i hravé workshopy jako ClimateFresk. Nemusíte se nudit!

A pokud chcete opravdu rychle získat kvalitní vzdělání, pak je pro vás naprosto ideální Cambridge Institute of Sustainability Leadership, ale existují i krátkodobé kurzy na Oxfordu, London Business School, Harvardu a MIT. Výhoda kombinovaného studia je, že se zde zapojíte do sítě absolventů, která funguje jako skvělá podpůrná komunita.

Jako každý dobrý tvůrce potřebujete reference, což znamená, že si musíte vytvořit zásobu příkladů toho, jak vypadá dobrá práce: Líbí se mi, co dělá IKEA. Jak zásadně přehodnotila svůj byznys model. Líbí se mi, jak komunikuje platforma Back Market prodávající repasovanou elektroniku především na základě ceny a hodnoty, nikoliv na základě snížených emisí uhlíku. Cake, švédský výrobce elektrických motocyklů, zase ukazuje, jak může být udržitelnost plná aspirace a příjemné atmosféry. A konečně, prodejce domácích potřeb Dunelm kombinuje recyklaci s repasováním a redistribucí, čímž dosahuje dvojího cíle – ekologického a sociálního dopadu.

Existují i stovky podcastů. Zkuste tento s Jonem Evansem a tyto od Natea Hagense. Téměř každý večer v týdnu se konají bezplatné přednášky a můžete se spojit s The Purpose Disruptors nebo MarketingKind, kteří vám poskytnou snadný vstupní bod, abyste mohli začít. Upřímně řečeno, neexistuje žádná výmluva.

Pravdou je, že Velký přechod bude největší událostí ve vašem životě. Máte schopnosti. Můžete tvořit, přesvědčovat, inspirovat, vymýšlet lepší světy. Jen si představte, co byste mohli udělat, kdybyste se vyzbrojili know-how a byli si jistí, na čem skutečně záleží, a jak to udělat, aby to dávalo smysl.

Leo Rayman je generální ředitel a zakladatel poradenské společnosti Eden Lab a bývalý výkonný ředitel společnosti Grey Consulting.

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout