News & Views

Zákaz reklamy Innocent Drinks poukazuje na jasný postoj proti greenwashingu /

Rozhodnutí zakázat reklamu nápoje značky Innocent ukazuje, že ASA tvrdě zasahuje proti značkám vydávajícím klamavá prohlášení o životním prostředí

Innocent Drinks je poslední značkou, která se kvůli animované reklamě se zpívající vydrou dostala do rozepře s Advertising Standards Authority (ASA) a byla nařčena z greenwashingu.

V rozhodnutí uveřejněném 23. února ASA rozhodla, že reklama Little drinks, big dreams od Innocent, v níž vydra zpívá lidem o zdravé stravě a uzdravení planety, nesmí být v současné podobě vysílána.

Innocent se tvrzením bránil. Nikdy prý nenaznačil, že by byl nákup jeho smoothies prospěšný pro životní prostředí. Reklama diváky pouze vyzývala k tomu, aby se připojili ke značce na cestě ke zdravější planetě. Innocent se prý navíc cítil, že je jako společnost s certifikátem B Corp k vydání takové poznámky kvalifikovaný.

Innocent vzal svůj argument zeširoka a prohlásil, že zákaz reklamy nebezpečně ovlivní a odradí tvůrce reklamy od diskutování o environmentálně prospěšných změnách a iniciativách, na kterých se podíleli.

ASA ale svým tvrzení neobměkčili. Dozorčí orgán tvrdí, že někteří lidé budou reklamu vnímat jako vyjádření environmentálních aspirací Innocentu a uvedla, že zahrnutí produktů Innocent do scén, v nichž lidé pomáhají napravit životní prostředí, naznačuje „přímou linku mezi nápoji Innocent a pozitivními kroky na pomoc životnímu prostředí“.

Podle kodexů CAP a BCAP musí autoři reklamy dokázat, že jakákoliv prohlášení o environmentálních aktivitách jsou pravdivá napříč „celým výrobním cyklem inzerovaného produktu nebo služby“. Innocent nedokázal tuto překážku překonat a ASA došla k závěru, že jeho reklama byla klamavá.

Jde o druhý případ během posledního měsíce, kdy ASA cenzurovala značku za klamavá prohlášení o životním prostředí. V lednu zakázala kampaň od Oatly. Také populární značka ovesného mléka také narazila na pravidla ASA o „kompletním procesu vzniku výrobku“. V tomto případě došlo ke „zveličení“ množství emisí produkovaných mléčným a masným průmyslem.  

V září 2021 ASA slíbila, že se zaměří na greenwashing v reklamě a v prosinci vydala průvodce, jak mohou tvůrci reklam pravidlům CAP a BCAP vyhovět. ASA byla motivována znepokojivými závěry reportu od Mezivládního panelu pro změnu klimatu a také Competition & Markets Authority, která zveřejnila svůj vlastní Green Claims Code a firmy před klamavými prohlášeními o environmentálních aktivitách varovala.

Jistě chápete, proč ASA nechce vůči greenwashingovým reklamám působit benevolentněji než jiný regulátor méně specificky zaměřený na marketing. Ostatně přísná ruka je vhodná i s ohledem na to, co je v sázce.

S vyšším počtem lidí, kteří vyjadřují obavy o životní prostředí, se marketéři předhání v publikování sdělení, která jejich značku prezentují jako součást řešení.

Značky ve Spojeném království se nyní možná cítí spoutané, když přijde na vágní a inspirativní debaty o šetrnosti k životnímu prostředí. V uvolněnějším režimu by vška bylo až příliš snadné vytvořit přehnaných úspěchů a zkreslovat skutečnou situaci, což je to poslední, co diskuze o klimatu potřebuje – více zmatení a apatie. 

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout