News & Views

Zvyšuje sportovní sponsorship ochotu fanoušků platit? /

Contagious zpracovává nejzajímavější a nejaktuálnější výzkumy nejen ze světa reklamy. Zkrátka, ke čtení je toho příliš a času není nazbyt

Nad rámec nákupního záměru ve sportovním sponzoringu: Alternativní přístup k měření hodnoty značky pomocí nejlepšího a nejhoršího škálování /

Autoři: Khaled Hamad Almaiman, Lawrence Ang a Hume Winzar. Publikováno v European Journal of Marketing.

 

Jednou větou: 

Sportovní sponzoring může změnit nejen postoje lidí, ale i jejich nákupní chování.

Detailněji:

Výzkumníci provedli průzkum mezi fanoušky tří australských fotbalových týmů A-League: Melbourne Victory Football Club (MVC-FC), který je sponzorován společností Adidas; Western Sydney Wanderers Football Club (WSW-FC), který je sponzorován společností Nike; a Sydney Football Club (SYD-FC), který má sponzoring od společnosti Puma.

V anketě využili nejlepší a nejhorší škálování a účastníkům předložili seznam položek a požádali je, aby uvedli své nejvíce a nejméně oblíbené možnosti z tohoto seznamu. Účastníci se dívali na obrázky bílých triček – za různé ceny, z různých materiálů – s logem jednoho ze tří sponzorů. Poté si museli vybrat, které tričko si koupí s největší pravděpodobností a které nejspíš ne.

Výsledky ukázaly, že – z větší části – byli fanoušci ochotni zaplatit vyšší cenu za sponzora svého týmu. Příznivci MVC-FC byli připraveni vyplatit dalších 2,61 A$ (1,80 $) za Adidas oproti Nike a dalších 15,5 A$ (10,30 $) za Adidas oproti Pumě. A fanoušci WSW-FC by zaplatili navíc 10,8 A$ (7,20 $) za Nike oproti Adidas a 21 A$ (14 $) za Nike oproti Pumě.

Nike a Adidas také prokázaly významný podíl na trhu mezi fanoušky svých příslušných sponzorských týmů. Podíl Adidas na trhu mezi fanoušky MVC-FC byl 43 %, téměř o 5 % vyšší než u Nike a o 23 % vyšší než u Pumy. Nike mezitím získala 49 % trhu fanoušků WSW-FC, což bylo o 19 % více než Adidas a o 29 % více než Puma.

Fanoušci SYD-FC, jejichž tým Puma sponzoruje, ale nedali najevo preferenci žádné značky. Výzkumníci naznačují, že je to proto, že prominentní značky těží ze sponzorství sportu více než ty menší. Puma je v Austrálii tak trochu na okraji a proto podle výzkumníků nebyli fanoušci Sydney přesvědčení, aby zaplatili více peněz za její produkty. To by také vysvětlovalo, proč lidé chtěli nejvíce nakupovat značku Nike, má největší podílu na trhu a je tak nejvíce preferovaná.

Proč o tom vědět?

Tím, že se tato studie zaměřuje na konkrétní typ zboží (značkové bílé tričko), pomáhá brand manažerům lépe vyhodnotit ROI jejich sponzorství tím, že hodnotí přímý vztah mezi produktem a hodnotou značky.

Slabé stránky? 

Fotbalové týmy analyzované v této studii patří mezi nejoblíbenější fotbalové týmy v Austrálii, podobné výsledky se proto nemusí přenést na týmy s nižším profilem. Rozdělení pohlaví a věku u vzorku nebylo rovnoměrné, výsledky by se proto mohly lišit, pokud by složení skupin bylo stejné.

Kde se dozvím víc? 

Tady a zdarma.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout